Είδαμε πρόσφατα την ταινία Blood Red sky την οποία το Weirdo επισήμανε ως μια από τις ταινίες τρόμου που ξεχώρισε τον τελευταίο καιρό και με αυτή την αφορμή αποφασίσαμε να παίξουμε για λίγο με την κλεψύδρα του χρόνου ανατρέχοντας στην ποπ αλλά και στη …λιγότερο ποπ κουλτούρα της λογοτεχνίας του φανταστικού και της μικρής οθόνης για να δούμε τις βαθιές πτυχές ενός είδους μυθοπλασίας που κακοποιήθηκε και πολυφορέθηκε τόσο πολύ που πλέον δυστυχώς θεωρείται παρωχημένο και όταν έρχεται στο προσκήνιο η καχυποψία έχει πάντα την τιμητική της .
βαμπίρ στην μυθοπλασία
1. O EKΤΕΛΕΣΤΗΣ-KAREN KOEHLER
(Jemma Press)
Η Γερμανίδα συγγραφέας γαλούχισε στο συγγραφικό κομμάτι του είδους με αυτοτελείς ιστορίες αλλά και τριλογίες όπως αυτή του εκτελεστή (Slayer ). Ο Άλεκ Νάιτ , μισός άνθρωπος – μίσος βαμπίρ έχει όλα τα αρχέγονα συναισθήματα του ανθρώπινου είδους και ζει τις αδυναμίες του στο έπακρο και αυτό φέρνει κοντά του κάθε αναγνώστη . Ο πανίσχυρος βρυκόλακας που οδηγείται αποκλειστικά από το ένστικτο της επιβίωσης απομακρύνεται στην προκειμένη για να δώσει τη θέση του σε έναν ματαιόδοξο τύπο που παλεύει να επιβιώσει με τη θλίψη της αιωνιότητας και τα πολιτικά παιχνίδια που οι ρίζες τους ξεκινούν από το ίδιο το Βατικανό ενώ τα πλοκάμια τους απλώνονται μέχρι και τη Γιακουζα.

Όταν κυκλοφόρησε στα ελληνικά έφερε την ετικέτα “γκόθικ ιντάστριαλ ” . Ας σταθούμε στον όρο γκόθικ . Ο γοτθισμός εδώ υπάρχει με την θετική και την αμφιλεγόμενη πλευρά του ταυτόχρονα . Μια επικά κατάμαυρη νέα Υόρκη με φανταστικές περιγραφές σε ένα βιβλίο καλογραμμένο η οποία απορροφά όλη την ομορφιά που υπάρχει από το νου των περαστικών και που τονίζει κάθε ανησυχία της ύπαρξης και έτσι φέρνει σε ισορροπία τις ατέλειωτες – αλλά όμορφες περιγραφές των στυλατων χαρακτήρων με τα μυστήρια στρογγυλά γυαλιά , τους Σταυρούς που κρέμονται από τα αυτιά και άλλα φετιχάκια που απολαμβάνουμε να βλέπουμε και να υιοθετούμε ως…ένοχες απολαύσεις ενίοτε . Η μοναξιά ως δώρο και κατάρα ρέει άφθονη σε κάθε σελίδα .
2. Το υφαντό του βαμπίρ
(Ars Nocturna Books)
Στη συνέχεια περνάμε σε λογοτεχνία που σαφώς απευθύνεται σε πιο απαιτητικό κοινό . Εδώ το βαμπίρ μας κατέχει εξέχουσα κοινωνική θέση ως ακαδημαϊκός σε πανεπιστήμιο του Νιου Μέξικο και δεν περιφέρεται σαν παρίας , όμως τα κίνητρα του παραμένουν η βιολογική και κοινωνική αιμοδιψία μαζί με την απόκρυψη της πραγματικής του φύσης . Το κοντράστ είναι φανταστικό καθώς προς τα έξω αντανακλάται μια ύπαρξη αναλλοίωτη στο χρόνο με ευφράδεια λόγου και καλοστεκούμενο παρουσιαστικό που φέρνει σε δοκιμασία τη σεξουαλικότητα κάθε φοιτήτριας και όχι μόνο , ενώ στη δική του ψυχοσύνθεση το πλήρωμα του χρόνου αρχίζει και τον βαραίνει .

Μακριά από τα γοητευτικά κλισέ τύπου αιχμηρός κυνόδοντες η ματαιότητα του κοινωνικού στάτους και η μοναξιά του αντισυμβατικού μας προσφέρουν μια μοναδική ιστορία . Ο Στίβεν Κινγκ το χρήζει ως απαραίτητο και εθιστικό σαν μυθιστόρημα .
3…. Για περεταιρω διατριβή με τις συνομωσίες και τα ατελείωτα κοινωνικοπολιτικα παιχνίδια που δε συλλαμβάνει εύκολα ένα γυμνό και ανυποψίαστο μάτι οι σταθερές αξίες του Vampire masquerade και του World of darkness δικαίως δεσπόζουν πάντοτε σε περίοπτη θέση κάθε σχετικής λίστας . Μέσα στις φατρίες διεκδικούν όλοι τη θέση τους προσπαθώντας να επιβιώσουν και συνάμα να κρατήσουν κρυφό τον κόσμο τους .

Έννοιες όπως το καλό και το κακό περνούν πλήρως στη θεωρία της σχετικότητας. Για τη μοναξιά του μοναδικού και του διαφορετικού φυσικά υπάρχει πάντα το Castlevania που πρόσφατα μέσω Netflix μας έδωσε την Τετάρτη και τελευταία του σεζόν και φυσικά το θρυλικό Vampire Hunter D με τον κεντρικό ήρωα να είναι ένα υβρίδιο μεταξύ ανθρώπου και βρυκόλακα ( μη συγκρίνετε μαζί του τον Εκτελεστή, θα ήταν τουλάχιστον άδικο ) .
..πριν την κατακλείδα ας επιστρέψουμε εκεί από όπου αρχίσαμε . Στο blood red sky μια γυναίκα που στη διάρκεια της ζωής της έγινε βρυκόλακας βρίσκεται σε ένα αεροπλάνο και κατά τη διάρκεια της πτήσης αποκαλύπτονται τρομοκράτες . Η γυναίκα είχε σκοπό να επισκεφθεί μυστικά έναν γιατρό ο οποίος τη χορηγεί με όρους που σταδιακά έχουν ως στόχο να της τροποποιήσουν ξανά το μεταλλαγμένο DNA της .
Μαζί της βρίσκεται ο γιος της και στην προσπάθεια της να τον προστατεύσει επιστρατεύει κάθε σπιθαμή αυταπάρνησης προκειμένου να παραμερίσει το εγώ της και τη δική της επιβίωση οδηγούμενη από το μητρικό ένστικτο . Η σχετικότητα του ποιο είναι το καλό και ποιο το κακό είναι ξανά παρούσα καθώς ένα βαμπίρ μάχεται να σώσει τους συνεπιβάτες τους από άτομα που δεν κινούν την παραμικρή υποψία για την τρομοκρατικη τους δράση μέχρι να αποκαλυφθούν και αντιμετωπίζει το φόβο του αγνώστου και την ειρωνεία καθώς της επιτειθενται ταυτόχρονα όλοι εκείνοι για τους οποίους θέτει σε κίνδυνο τη ζωή της .
Η Τάνια μας κέντρισε το ενδιαφέρον καθώς από το πόστερ και την εμφάνιση της πρωταγωνίστριας προιδεαστηκαμε για ένα συνηθισμένο αλλά ψυχαγωγικό δυωρο αλλά ωστόσο απολαύσαμε κάτι πολύ περισσότερο με όλα τα παραπάνω και επίσης αποδόθηκαν πολύ έντονα περισσότερο οπτικά με τις εκφράσεις και τα συναισθήματα των χαρακτήρων παρά με τους -οχι και τόσο πλούσιους είναι η αλήθεια – διαλόγους και σενάριο .
Πριν σας αποχαρετησουμε για τώρα ας πάμε φυσικά σε ένα τελικό συμπέρασμα για το βαμπιρισμό στις τέχνες . Ο βρυκόλακας αντικατοπτρίζει τις δύο πιο σκοτεινές πτυχές και επιθυμίες μας , πρώτον , την ανάγκη να ανήκεις σε κάποιον ή σε κάτι που πολλές φορές σε φέρνει σε θέση να παραμερίζεις παραπάνω από όσο πρέπει τον εγωισμό σου ή τους ηθικούς φραγμούς σου και να αφήνεσαι σε μυστήρια μονοπάτια και δεύτερον , τις εσωτερικές μας συγκρούσεις για το σωστό και το λάθος και τις ενοχές που κρύβονται άλλωτε λιγότερο και άλλωστε περισσότερο πίσω απο το νου μας για το ναρκισσιστικό κομμάτι του εαυτού μας και το πάθος για την καθυστέρηση της φθοράς που συχνά μας αποσπά από το να εστιάσουμε σε αλλά ουσιαστικά πράγματα και για αυτό κάνει το βαμπίρ στα μάτια μας ακαταμάχητα ελκυστικό , η όψη ενός ελκυστικού όντως που φαινομενικά έχει απαλλαχθεί από τις δικές μας αδυναμίες και έρχεται να μας κυριεύσει εντός και εκτός . Με τέτοια φιλοσοφικά θεμέλια υπάρχουν πολλά διαμάντια να ανακαλύψουμε πέρα από αμφισβητούμενα όπως το Twilight Saga που για πολλούς απογύμνωσε τη βαμπιρομυθολογία από την ουσία της , ας μην είμαστε τόσο αυστηροί πια με το είδος …