Με αφορμή το Matrix Ressurections (το οποίο δε θα σχολιαστεί εδώ για πολλούς λόγους) θα ανατρέξουμε σε μεσσιανικές θεωρίες μέσα από πέντε αναφορές σε κινηματογράφο, κόμικς και μουσική . Σε κάποιες από τις ιστορίες η ανάγκη του ανθρώπου για κάτι περισσότερο από όσα συναντά το γυμνό μάτι είναι σαφής και θεμελιώνεται πάνω σε προφητείες που ξεπερνούν το φυσικό, ενώ σε κάποια από αυτές αποτυπώνεται καθαρά η δική μας άποψη. Επίσης τις τρεις ιστορίες τις γνωρίζετε, τις δύο ίσως όχι.
Matrix. Σε έναν κόσμο όπου η πλαστή επιφάνεια κυριαρχεί και οι μηχανές έχουν αποκτήσει συνείδηση και ελέγχουν τα πάντα, ο Neo διαλέγει να ακολουθήσει το μονοπάτι της αλήθειας . Η πρώτη ταινία χτίζεται σε πλήρως δημοκρατική πεποίθηση καθώς ο λεγόμενος μεσσίας είναι αυτός που διαλέγει το ρόλο και όταν διαψεύδεται η θεωρία της μοίρας που τον ήθελε να είναι ο εκλεκτός, εκείνος συνεχίζει να πιστεύει στον εαυτό του και στους φίλους του καθώς η πίστη υπάρχει μέσα στον άνθρωπο είτε όταν είναι δυνατός είτε όταν είναι αδύναμος και καταβεβλημένος και αυτό είναι κάτι που δε χρειάζεται απόδειξη σα την επιστήμη .
Στις επόμενες δύο ταινίες όπως και στην περίπτωση του Terminator κάποτε από το βαθύ δυστοπικό, γοτθικό και υπαρξιακό φόντο δόθηκε μεγαλύτερη έμφαση σε action thriller στοιχεία αλλά και σε αυτές, ειδικά στην τρίτη ταινία το σενάριο παρέμεινε πιστό στις βάσεις του και έκανε τον κύκλο του με ορθολογικό τρόπο, ο “ένας ” ολοκλήρωσε την αποστολή του με ρεαλιστικό τρόπο καθώς το υπέρτατο τίμημα βρέθηκε στο διάβα του και δεν έκανε κάποιο βήμα πίσω. Αυτός είναι ένας ήρωας για όλους, ένας άνθρωπος που παραμένει άνθρωπος και δεν είναι αναθρεμενος σαν ένα …πριγκηπόπουλο που έχει ως σκοπό να πάρει μια προνομιούχο θέση από την αρχή της ζωής του, δεν ξεχωρίζει καθόλου από τους άλλους, αλλά αντιθέτως ένα απόγευμα βουτάει στα βαθιά έχοντας διαλέξει κατεύθυνση.
Blade Runner .
Στο όχι και τόσο μακρινό μέλλον έχουν κατασκευαστεί ανδροειδή που φέρουν ανθρώπινη μορφή, έχουν συναισθηματική νοημοσύνη, ζουν πολύ λιγότερο από ό,τι οι άνθρωποι αλλά φέρουν πολύ μεγαλύτερη δύναμη από αυτούς . Τα nexus ή αλλιώς ρέπλικες έχουν χρηστεί ως επικίνδυνα και ορισμένοι αστυνομικοί με ανεπτυγμένες φυσικές ικανότητες όπως ο Ντέκαρντ καλούνται να εκτελέσουν τα εναπομείναντα. Ο πυρήνας της ιστορίας είναι το καθιερωμένο θέμα του κινήματος του cyberpunk, που ξεκινά και που ολοκληρώνεται η ζωή, αν υπάρχει ψυχή ή όχι.Ο θεωρητικά κακός της ιστορίας μαθαίνει την αλήθεια, ότι είναι ρεπλικα και ότι του απομένει ελάχιστη ζωή, μια ζωή με έμφυτες αναμνήσεις από όσα δε συνέβησαν ποτέ.
Μια φιγούρα που δε θεωρείται άνθρωπος κλαίει και υποφέρει στο άκουσμα του τέλους που πλησιάζει πολύ νωρίτερα από όσο νόμιζε, καταδιώκεται ανελέητα μέχρι να αφήσει την τελευταία του πνοή. Ο Ντέκαρντ από πιόνι του συστήματος όντας μάρτυρας μιας κοινωνικής και υπαρξιακής κατακραυγής αλλαξοπίστησε στη συνέχεια και στράφηκε κόντρα σε όσα υπηρετούσε, ο “κακός ” γίνεται λυτρωτής με μαρτυρικό τρόπο και η ιστορία στο επόμενο κεφάλαιο γράφεται αλλιώς . Ένας παρεξηγημένος λοιπόν διαλέγει δρόμο λίγο πριν την αυλαία και δείχνει τη νέα τροχιά. Πέρα από την τελευταία σκηνή και το μονόλογο είναι χαρακτηριστική η σκηνή όπου ο σκοτώνει τον δείχνοντας του ψεύτικα αισθήματα και συμπιέζοντας αργά και βασανιστικά το κρανίο , σε μια προσπάθεια να εκφράσει την κλειστοφοβία που νιώθει ξέροντας πλέον ότι στο καλούπι του υπάρχει μια σύντομη ημερομηνία λήξης .
High level
Η ιστορία λαμβάνει χώρα στο μακρινό μέλλον όπου μετά από την καταστροφή της η ανθρωπότητα έχει ξεκινήσει από την αρχή και ψάχνει νέες αλήθειες και διαδρομές . Χωρίς φλυαρία και θεωρία για το τι συνέβη στο παρελθόν ο σεναριογράφος μας πάει απευθείας στο τώρα . Cyberpunk νοσταλγικό επίσης αλλά με μοντέρνο τρόπο γραφής, το high level μας δίνει την εικόνα ενός κόσμου όπου στο λεγόμενο “υψηλό επίπεδο”, έναν κόσμο φαινομενικά αγγελικό η πραγματικότητα που υποβόσκει είναι ένα μεγάλο γρανάζι γεμάτο γελασμενους ανθρώπους που εργάζονται και περνούν από στημένες δοκιμασίες με την υπόσχεση του “ascension” να τους περιμένει σύντομα σαν αμοιβή. Στα νότια η ζωή είναι πιο σκληρή αλλά πιο δημιουργική και φυσικά οι φήμες που φθάνουν μέχρι το high level για αυτή πληροφορούν για το ακριβώς αντίθετο . Μια αντιρρησίας γυναίκα που πληρώνεται για διάφορες δουλειές αναλαμβάνει την αποστολή να μεταφέρει στο υψηλό επίπεδο ένα παιδί που θεωρείται ο μεσσίας με ικανότητες απίστευτες που μπορεί να ξεσκεπάσει την αλήθεια και να υποσκελίσει την κακή ηγεσία που έχει στήσει τα πάντα σε μια πλάνη .
Ένα μικρό, απορημένο παιδί που καταδιώκεται παντού χωρίς να γνωρίζει πλήρως το λόγο τελικά βρίσκει τραγικό θάνατο σε μια ιστορία που σαγηνεύει με το στοιχείο του αιφνιδιασμού καθώς τα χρωματιστά τοπία στα καρέ των σελίδων φαίνονται να ωραιοποιούν το δυστοπικό σενάριο, πλαισιωμένα από μια άκρως ελκυστικούς αισθητικά πρωταγωνιστές και ενώ όλα δείχνουν ότι η Dc comics είχε ετοιμάσει το άρτιο για μεταφορά στο Netflix σενάριο τελικά το φινάλε είναι αιματοβαμμένο και από αυτά που δεν αρέσουν σε πολλούς, θυμίζοντας ότι ο δρόμος για την κόλαση είναι στρωμένος με ροδοπέταλα. Εκεί στο βάθος θα στέκεται ωστόσο η πρωταγωνίστρια στο τέλος να πάρει το ρόλο του ήρωα από επιλογή και από βιώματα , καθώς η μαρτυρία ενός άδικου θανάτου χαράζει τη συνείδηση της πιο βαθιά από τα χρήματα ενός μισθοφόρου. Ακόμα πιο μακριά μια γριά σοφή στην τελευταία σελίδα φαίνεται να λέει ότι τώρα αναδύεται ο αληθινός μεσσίας , εκείνος που το διάλεξε.
The dark Knight rises
Μας αρέσουν οι αμφιλεγόμενοι χαρακτήρες που αμφισβητείται από παντού ο σκοπός των πράξεών τους και τα όσα κρύβουν, δε το κρύψαμε ποτέ , μα ακόμα περισσότερο μας αρέσει όταν καταρρίπτεται η ελιτίστικη προσέγγιση που συναντάμε συχνά στην ποπ κουλτούρα που θέλει τους πρωταγωνιστές να είναι θεοί μεταξύ ανθρώπων. Γιατί αυτοί και κανένας άλλος;
Η ιδανική λύση βρίσκεται σε αυτή την ταινία που ολοκληρώνει εύλογα την τριλογία του σκοτεινού ιππότη.
Ένας ήρωας με τέτοια ψυχοσύνθεση μοιραία θα γίνει πιο παράξενος και πιο ανασφαλής με το πέρας του χρόνου και εδώ αυτό αποτυπώνεται ρεαλιστικά. Ένας χαρακτήρας επίσης που πάντα αποτελεί ένα επίκαιρο θέμα συζήτησης για τις σχεδόν φασιστοηδεις, βίαιες μεθόδους του εδώ παρουσιάζεται από την πιο φωτεινή πλευρά του καθώς παραμερίζει πλήρως το εγώ του και σκοτώνει και το τελευταίο ψήγμα ναρκισσισμού και δε φεύγει από το στόχο του, να απαλλάξει τους συμπολίτες του από τον όλεθρο, το έγκλημα και την τραγωδία. Πιστός στο μότο του από την αρχή ως το τέλος και έχοντας ήδη αποτύχει την πρώτη φορά σε αυτό δε σταματά να μάχεται για να αποδείξει ότι ο καθένας μπορεί να γίνει ήρωας απλώνοντας το χέρι του απλώς για να πιάσει το χέρι του διπλανού του. Το γεγονός επίσης ότι όλη η κοινωνία τον θεωρεί έναν καλοαναθρεμένο αριστοκράτη βρίσκει πάντα τον τρόπο να το διαχειρίζεται μέσα του και να μην στέκεται ούτε αυτό εμπόδιο στις πιο βαθιές πράξεις του. Τελικά θα φτάσει στην υπέρτατη θυσία να απαρνηθεί τα πάντα για να μετουσιωθουν οι πεποιθήσεις του. Πέρα από τα υπέροχα, γοτθικά παραμύθια και την υπερβολική, τραμπουκική εκδοχή του εδώ ο άνθρωπος νυχτερίδα θυμίζει σε μικρούς και μεγάλους ότι μπορούν να πιστέψουν στη δύναμη μέσα τους.
Mind.in.a.box.- dreamweb trilogy.
Ολοκληρώνουμε την αποτύπωση των σκέψεων μας με κάτι μουσικό. Κάπου εκεί στα 00ς οι Αυστριακοί Mind in.a.box κυκλοφορούν κάτι πέρα από τις ασφαλείς, εμπορικές πεπατημένες, μια σειρά τριών δίσκων με συγκεκριμένη θεματολογία στους στίχους. Οι ηλεκτρονικοι ήχοι που εκ φύσεως έχουν πάντα κάτι πιο εύθυμο έρχονται σε ένα μοναδικό κοντραστ με τους στίχους που διηγούνται ιστορίες για τον κύριο Black που μέσα από ηχητικές περιπέτειες προσπαθεί να τρυπήσει το κατεστημένο .
Ένα αριστούργημα κινηματογραφικό, ένα sci-fi μυθιστόρημα σε μορφή μουσικής από εκείνα που ακούς στο δωμάτιο και μέσα στη μοναξιά που σου κρατά συντροφιά την ώρα της οδήγησης και που μετά το τέλος της ακρόασης ο δυναμισμός του και η αίσθηση ότι κάποιος αρνείται να χάσει σε κάνει να θες να βγεις εκεί έξω να ζήσεις και να μοιραστείς πράγματα.Για τους συλλέκτες και λάτρεις του είδους άνετα το merch υλικό των mind.in.a.box μπορεί να σταθεί στα ράφια σας δίπλα σε εκείνου του λατρεμένου Perturbator.
Τα τελευταία δύο χρόνια ο καθένας μας πρέπει περισσότερο από ποτέ να αρνηθεί να χάσει και να βγει έξω να “ζητήσει ” κάτι περισσότερο και είναι ακόμα περισσότερο αναγκαίο να ξαναγίνει ο ήρωας του εαυτού του και για αυτό διαλέξαμε σαν πρώτο άρθρο του 2022 το συγκεκριμένο θέμα.
Καλή χρονιά !