Είναι γεγονός πως η Δυτική Εσωτερική παράδοση έχει υπάρξει θύμα ενός «Συνειδησιακού Πόλεμου» που λαμβάνει χώρα αρκετούς αιώνες τώρα. Με αποτέλεσμα η Συνειδητοτητα να καταβαραθρωνεται απο τον Συγχρονο Κοσμο και την Υπέρμετρα λογική του Θεώρηση .
Στο βιβλίο του The Even-Present Origin ο Gebster αναφέρει πως ο Δυτικός Νους έχει μεταφερθεί προς διαφορετικές «δομές Συνειδητότητας» και υπομένει τον κλονισμό της «Πνευματικής- Λογικής Δομής της Συνειδητότητας» σε μία προετοιμασία για την άφιξη της νέας « Ολοκληρωτικής» Δομής της Συνειδητότητας.
Στο The Master and His Emissary ο Mc Gilchrist επανεκιννεί την συζήτηση περι «Διαχωρισμένου» Νου και υποστηρίζει πως μέσα στην ιστορία τα Εγκεφαλικά ημισφαίριά μας έχουν εξελιχθεί σε φιλικά αλλά και πολύ εχθρικά. Ο Συγγραφέας πιστεύει πως από την εποχή της Βιομηχανικής Επανάστασης ο Αριστερός Νους που συνδέεται με την Λογική και την ανάλυση έχει πάρει τα ηνία ενώ ο Δεξιός Νους που διευρύνει την διαίσθηση και την σύνθεση χάνει έδαφος και συρρικνώνεται. Το αποτέλεσμα είναι ο διαλυμένος και κατακερματισμένος μεταμοντέρνος κόσμος που ζούμε
Αν και η Δυτική Εσωτερική παράδοση έχει υποφέρει από αυτή την εξέλιξη του Νου δεν εξαφανίστηκε πλήρως, ακόμη και έπειτα από τις πολλές απόπειρες που έκανε η μειωτική Επιστήμη για να την αφανίσει. Αυτό το άρθρο αναζητά την άλλη «μορφή Συνειδητότητας» που δίδαξαν τόσες και τόσες παραδόσεις του Εσωτερισμού.
Συνειδητοτητα : Ο Πολεμος της Γνωσης
Η Εσωτερική Ερμητική παράδοση που εξωθήθηκε στο παρασκήνιο από την υλική Μηχανική επιστήμη έχει υποφέρει μία καταφανή επίθεση από την επιρροή του Αριστερού Νου και τον ελλειπή τρόπο σκέψης της Φυσικής-Λογικής δόμησης. Η Κοσμοθεωρία του Δεξιού Νου και το σύμπαν που αποκαλύπτει είναι αυτό που θα μας κάνει να ανοίξουμε την φαντασία μας και έγινε στόχος επίθεσης από την ανταγωνίστρια Λογική σκέψη.
Η Ερμητική/Εσωτερική θεώρηση φαίνεται πως καταπιέστηκε με την άυξηση της Λογικής από μία «Αρτιότερη» Κοσμοθεωρία και δεν αφορόυσε μονάχα στην δεισυδαιμονία που υποχωρούσε απέναντι στην επιστήμη, ή ένα Δόγμα που διαλυόταν σε βάρος της Ελεύθερης Σκέψης. Αυτή η «Αρτιότερη» οπτική ερχόταν για να πρσηλυτήσει σε ένα νέο ανταγωνιστικό είδος Λογικής Συνειδητότητας που εσκεμμένα παρουσιάστηκε και ξεκίνησε έναν κατά τα άλλα πραγματικό πόλεμο των ειδών Συνειδητότητας.
Στα πρώτα στάδια αυτής της Εκστρατείας η Αντι-Εσωτερική οπτική απόλαυσε τις δάφνες αρκετών νικών και εν τέλει καθιερώθηκε ως ο μοναδικός κριτής του τί θεωρούμε αληθινό, και που μας υποδείκνυε ποιά είναι η γνώση που μπορούμε να θεωρήσουμε αληθινή ή όχι. Όμως τώρα, αιώνες μετά τον εκθρονισμό των μαγικών διδαχών του Ερμή του Τρισμέγιστου η λογική σκέψη έχει φτάσει στο απόγειό της/ Οι εξελίξεις αρέσκονται στην αποδόμηση και τον Μετα-μοντερνισμό και υποδεικνύουν πως η Δυτική Διανούμενη παράδοση έχει αρχίσει να διαχωρίζεται από την εμμονή του Αριστερού νου για ανάλυση των πάντων. Η Άνοδος της «Νέας Φυσικής» της Κβαντικής Θεωρίας και των παρεμφερών πεδίων στις αρχές του περασμένου αιώνα κατέδειξαν πως αυτή η πλήρως εκλογικευμένη εκδοχή του Μηχανοποιημένου Σύμπαντος δεν είναι πιά τόσο κραταιή.
Ο Gebser λίγο πριν αποβιώσει πίστευε πως οδεύουμε προς μία τεράστια «Παγκόσμια Καταστροφή» και οι διάφορες κρίσεις – Οικολογική- Περιβαντολογική – Οικονομική – κοινωνική – πολιτική – θρησκευτική και πολιτισμική | που γεμίζουν τα δελτία των νέων και τα διάφορα κανάλια πληροφόρησης φανέρωναν πως ίσως να είχε και δίκιο σχετικά με αυτή του την θεώρηση.
Η εποχή μας βρίθει από Κασσάνδρες και θα ήταν εύκολο να απορρίψουμε εν λευκώ την σκέψη αυτή πως ο κόσμος μας τείνει να αυτοκαταστραφεί με κάποιον τρόπο. Όμως υπάρχει αυτή η ένταση, αυτή η παράξενη προσμονή πως κάτι τελικά θα συμβεί, πως κάτι θα εκραγεί και θα πλημμυρίσουμε από τα δεινά που η ίδια η ανθρωπότητα δημιούργησε.
Και εκείνος ήλπιζε πως με την αύξηση της συνειδητότητας και της βούλησης αυτή η καταστροφή θα αποφευχθεί, και πως θα επέλθει μία μεταστροφή από αυτή την λογική μορφή σκέψης σε μία νέα ολοκληρωμένη συνειδητότητα που θα δημιουργηθεί χωρίς να χρειαστεί να καταστραφεί ο κόσμος. Αν και ο Αριστερός Νους επιδεικνύει την Ισχύ και την επιρροή του στους ανθρώπους κάνοντας τον κόσμο να μοιάζει να ζεί σε μία αέναη σχιζοφρενή κατάσταση, φαίνεται πως ίσως αυτή η κρίση που τροφοδοτείται από αυτού του είδους σκέψη θα ενεργοποιήσει μία μη αναστρέψιμη αναστροφή. Κάτι παρόμοιο συνέβη και σε περασμένες περιόδους όπου κυριαρχούσε αυτή η οπτική όπου πυροδοτήθηκε η μετατόπιση προς τον Δεξιό Νου και την απελευθέρωση.
Η υπέρτατη Ένωση
Ένα από τα κεντρικά ζητήματα που ενυπάρχει στην Δυτική Εσωτερική Παράδοση καθώς και στην Ανατολική είναι η ένωση των Αντίθετων. Το Παρατηρούμε στο Κινέζικο σύμβολο Yin-Yang, στο mysterium coniunctionis της Αχημείας, στην ένωση του Μικρόκοσμου (Άνθρωπος) και του Μακρόκοσμου (Σύμπαν) στον ερμητισμό και το κεντρικό του ρητό «As Above, so Below». Τα παραπάνω παραδείγματα υποδηλώνουν την ιδέα πως ενώνοντας τα δύο αντίθετα μαζί αναδύεται κάποιο άγνωστο τρίτο στοιχείο, ή πως ένα τρίτο στοιχείο είναι απαραίτητο για να επιτευχθεί η ένωση και εν τέλει η υπέρτατη εξέλιξη της σκέψης.
Στην Αλχημεία για παράδειγμα η μεγάλη εργασία της Μεταλλαγής απαιτεί την ένωση του Θείου και του Υδράργυρου – Ο Ήλιος και η Σελήνη – που ενώνονται μέσω του ενδιάμεσου Άλατος (Γη). Η Ινδουιστική Φιλοσοφία αναφέρει τα τρία Γκούνας που είναι χαρακτηριστικά ή τάσεις της Ύπαρξης. Όταν είναι μόνα τους το Ταμας που είναι το Γκούνα της αδράνειας και το Rajas το Γκούνα της αναταραχής, οδηγούν σε αρρώστιες και διαταραχές εκτός αν εξισορροπηθούν από το Sattva που είναι το μεσαίο Γκούνα της Ευδαιμονίας. Η διαλεκτική του Χέγκελ, Ο χορός των τριών βημάτων – της Θέσης, της αντίθεσης και της σύνθεσης είναι ακόμη ένα παράδειγμα της τρίπτυχης δόμησης όπως και η ένωση του Απόλλωνα και του Διόνυσου μέσω του Δράματος.
Ο Ψυχολόγος και ερευνητής του Παραφυσικού Stan Gooch υποστήριζε πως οι Άνθρωποι κατοικούν σε δύο διαφορετικές και αντίθετες πραγματικότητες τις οποίες αποκαλούσε Πραγματικότητα Ο (Ο αντικειμενικός Κόσμος) και Πραγματικότητα S ( Εσωτερικός – υποκειμενικός Κόσμος) και πως αυτές οι δύο πραγματικότητες συμφιλιώνονται διαμέσω της πραγματικότητας U ( Συμπαντική Πραγματικότητα). Ο Ψυχολόγος υποστήριζε πως ο καλύτερος οδηγός για την κατανόηση των αντίθετων αυτών κόσμων είναι το «Περί της αισθητικής αγωγής των ανθρώπων σε μία σειρά επιστολών» του Φρίντριχ Σίλερ. Μέσα στο έργο του ο Σίλερ γράφει πως : « Η ελευθερία ανυψώνεται μόνο όταν ο άνθρωπος είναι ένα ολοκληρωμένο Ον, όταν οι δύο θεμελιώδεις ορμές του ( η διανόηση και η Φαντασία – δεξιός ή αριστερός Νους) έχουν αναπτυχθεί πλήρως. Εως τότε θα είναι ελλειπής..» Όταν ο Νους ξεκινήσει να διακρίνει αυτή την διπολικήτα του αποκαλύπτεται το «Σύμπαν της διπλής αλήθειας».
Οι κρυφοί Διδάσκαλοι
Αυτό που ακολουθεί είναι η ιστορία ενός άλλου μοντέλου συνειδητότητας, ενος άλλου νου και το τί μπορούμε να αποκομίσουμε από αυτή την γνώση που απαρνηθήκαμε ως όντα. Αυτή η γνώση έχει τύχει κακοποίησης από την Εκκλησία και την Επιστήμη που την τοποθέτησαν στο παρασκήνιο και την διακωμώδησαν όμως η επιρροή της πάντα υπάρχει και αναγνωρίζεται. Έχει παράξει μία σειρά αξιόλογων ιδεών, ενσυναισθήσεων και θεωριών για τον Εσωτερικό εαυτό και την θέση του στο Σύμπαν. Υπάρχει η θεωρία για το ποιοί είμαστε, πως ήρθαμε εδώ και για το τί μας επιφυλλάσει το μέλλον. Όμως υπάρχει και μία άλλη ιστορία, μία «κρυφή ιστορία» της συνειδητότητάς μας. Αυτή δεν είναι εύκολα προσβάσιμη αν και τα τελευταία χρόνια έχει αρχίσει να μας αποκαλύπτεται μέσα από τις νέες μορφές πληροφόρησης, του ίντερνετ και άλλων καναλιών ροής πληροφορίας. Η Κλασική ιστορία μας διδάσκει πως οι πρωταγωνιστές αυτής της κρυφής συνειδησιακής ιστορίας ήταν ένα τσούρμο τρελοί και παράφρονες όταν τα φαινόμενα δείχνουν πως μάλλον ήταν οτιδήποτε άλλο παρά τρελοί και παράφρονες. Ο Δυτικός κόσμος χρωστάει πολλά σε αυτούς τους Κρυφούς Διδάσκαλους που αφιέρωσαν τις ζωές τους για να κατανοήσουν και να μεταλαμπαδεύσουν την ύπαρξη και την ανάπτυξη αυτής της διαφορετικής Συνειδητότητας.
Βέβαια αρκετούς από αυτόυς τους γνωρίζουμε και δεν είναι καθόλου κρυφοί. Όμως σε αρκετές περιπτώσεις οι διδαχές τους παραμένουν κρυφές. Άλλοι δεν είναι τόσο γνωστοί και κάποιο είναι παντελώς άγνωστοι. Κάποιος μπορεί να είναι κρυφός δάσκαλος όντας άγνωστος όμως κάποιος άλλος μπορεί να είναι κρυφός διδάσκαλος αν οι διδαχές και τα γραπτά του παραμένουν μυστικά και παράδοξα, και σε μερικές περιπτώσεις παντελώς και επιτηδευμένως συγκαλλυμένα.
Αυτό που διαφοροποιεί την Εσωτερική μάθηση από την μάθηση οποιυδήποτε άλλου τομέα είναι το γεγονος πως το θέμα της μάθησης και το άτομο που προσπαθεί να την μάθει είναι ένα και το αυτό. Όταν κάποιος ερευνά τον Εσωτερισμό στην ουσία μελετά και εξερευνά τον ίδιο του τον εαυτό, το εσωτερικό εγώ του και την συνειδητότητά του.Έτσι, θα έπρεπε να μελετάμε τις εσωτερικές παραδόσεις σαν χάρτες που μας οδηγούν στην εξερεύνηση της ίδιας μας της Συνειδητότητας. Και τότε θα δούμε πως όλες σχεδόν οι απόκρυφες μελέτες είναι τα κρυμμένα μονοπάτια για την αφύπνιση ανώτερων βαθμών Συνειδητότητας.