Το Βατικανό πρόκειται να ανοίξει ιερές πύλες για πρώτη φορά σε 25 χρόνια για να υποστηρίξει μια βιβλική παράδοση.
Το άνοιγμα των πέντε Αγίων Θυρών, ξεκινώντας από την παραμονή των Χριστουγέννων, σηματοδοτεί την έναρξη του Ιωβηλαίου Έτους 2025.
Τα ιωβηλαία γιορτάζονται κάθε 25 χρόνια από τότε που οι Χριστιανοί υιοθέτησαν την παράδοση το 1300 μ.Χ και το φετινό θέμα είναι «Προσκυνητές της Ελπίδας».
Ο Πάπας Φραγκίσκος κάλεσε τους Καθολικούς να επικεντρωθούν στην ελπίδα καθώς ο κόσμος υποφέρει από τις επιπτώσεις του πολέμου, τις συνεχιζόμενες επιπτώσεις της πανδημίας COVID-19 και την κλιματική κρίση.
Ενθαρρύνει επίσης τους Καθολικούς να επανασυνδεθούν με τον Θεό και να ανανεώσουν την εστίασή τους στην πνευματική τους ζωή. Το άνοιγμα των Αγίων Θυρών συμβολίζει την πύλη προς τη σωτηρία.
Οι πόρτες βρίσκονται στις βασιλικές του Αγίου Πέτρου. Ο Άγιος Ιωάννης του Λατερανού, η Αγία Μαρία Μέιτζορ και ο Άγιος Παύλος έξω από τα τείχη, όλα βρίσκονται σε απόσταση 30 λεπτών με το αυτοκίνητο από το Βατικανό στην Ιταλία.
Ο Άγιος Πέτρος θεωρείται ένας από τους ιερότερους τόπους του Χριστιανισμού. Η κατασκευή του ξεκίνησε τον 4ο αιώνα, όταν ο Ρωμαίος αυτοκράτορας Κωνσταντίνος αποφασίζει να χτίσει μια βασιλική όπου είχε ταφεί ο Aπόστολος
Για πρώτη φορά, ο Πάπας θα ανοίξει επίσης τη φυλακή Rebibbia, το μεγαλύτερο σωφρονιστικό ίδρυμα της Ιταλίας, αλλά ως μήνυμα ελπίδας στους κρατούμενους.
Μερικές από τις εκκλησίες λέγεται ότι στεγάζουν λείψανα αγίων και είναι οι παλαιότερες βασιλικές στον κόσμο.
Το Βατικανό θα ανοίξει τις Ιερές Πύλες: Το τελετουργικό
Η καθολική εκκλησία ξεκίνησε το τελετουργικό στις 2 Δεκεμβρίου, προσευχόμενη στην πόρτα της Βασιλικής του Αγίου Πέτρου και αφαιρώντας ένα μεταλλικό κουτί που κρατούσε ένα κλειδί, το οποίο ακολουθήθηκε από τελετές στις άλλες τέσσερις πόρτες.
Η διαδικασία ανοίγματος των τεσσάρων θυρών της βασιλικής περιλαμβάνει την αφαίρεση του τοίχου από τούβλα που καλύπτει κάθε πόρτα από το εσωτερικό της βασιλικής, ακολουθούμενη από τον Πάπα να σπρώχνει τις πόρτες ανοιχτές για να σηματοδοτήσει την έναρξη του Ιερού Έτους.
Όταν τελειώσει το Ιωβηλαίο στις 6 Ιανουαρίου 2026, ο Πάπας θα είναι το τελευταίο άτομο που θα περάσει από καθεμία από τις τέσσερις πόρτες πριν τις κλείσει, οι οποίες στη συνέχεια θα μπλοκαριστούν και θα σφραγιστούν.
Η πόρτα της φυλακής είναι μια υποθετική Αγία Πόρτα. Καθώς ο Πάπας θα περάσει την κύρια πόρτα ως «σύμβολο όλων των φυλακών που είναι διασκορπισμένες σε όλο τον κόσμο».
Η ιστορία των πέντε Αγίων Θυρών
Ο Πάπας Βονιφάτιος VIII ήταν ο πρώτος που εκχριστιανίζει την τελετή και αργότερα την ανακήρυξε να πραγματοποιείται κάθε 100 χρόνια, αλλά δύο χρόνια αργότερα το Ιωβηλαίο άλλαξε σε κάθε 50 χρόνια.
Μόλις 125 χρόνια μετά τον πρώτο εορτασμό άνοιξε η πρώτη Αγία Πόρτα στην αρχιβασιλική του Αγίου Ιωάννη του Λατερανού, η παλαιότερη δημόσια εκκλησία στη Ρώμη που χτίστηκε το 324 μ.Χ.
Το 1474, ο Πάπας Παύλος Β ‘καθιέρωσε ότι το Ιωβηλαίο θα πρέπει να πραγματοποιείται κάθε 25 χρόνια, το οποίο ακολούθησε την παράδοση του ανοίγματος και των τεσσάρων θυρών της βασιλικής.
Ο Άγιος Πέτρος, που βρίσκεται στη Ρώμη, θεωρείται ένας από τους ιερότερους τόπους του Χριστιανισμού.
Ο Άγιος Πέτρος ο Απόστολος, που αρχικά ονομαζόταν Συμεών ή Σιμών, ήταν μια αποκρυπτογράφηση του Ιησού. Πέθανε γύρω στο 64 μ.Χ. στη Ρώμη και αναγνωρίστηκε στην πρώτη χριστιανική εκκλησία ως ο ηγέτης των μαθητών.
Η κατασκευή της βασιλικής ξεκίνησε τον 4ο αιώνα, όταν ο Ρωμαίος αυτοκράτορας Κωνσταντίνος αποφασίζει να χτίσει μια βασιλική όπου είχε ταφεί ο Απόστολος.
Ο Κωνσταντίνος ήταν ο πρώτος Ρωμαίος αυτοκράτορας που ασπάστηκε τον Χριστιανισμό.
Η βασιλική της Αγίας Μαρίας Μέιτζορ συνδέθηκε με τη Σύνοδο της Εφέσου του 431 μ.Χ., η οποία ανακήρυξε τη Μαρία Θεοτόκο, που στα ελληνικά σημαίνει «Μητέρα του Θεού».
Είναι η μεγαλύτερη από τις 26 εκκλησίες της Ρώμης αφιερωμένη στην Παναγία.
Ο Κωνσταντίνος διέταξε επίσης την κατασκευή της βασιλικής του Αγίου Παύλου, η οποία ολοκληρώθηκε το 324 μ.Χ. και πιστεύεται ότι στεγάζει τα ερείπια της βιβλικής μορφής.
Οι πέντε θύρες και ο απόκρυφος συμβολισμός
Πίσω από κάθε τελετουργία, έστω και θρησκευτική, υπάρχει ένας συμβολισμός και μία ανώτερη πνευματική πράξη. Στην συγκεκριμένη περίπτωση των Ιερών Πυλών του Βατικανού, μπορούμε να αναγνωρίσουμε μερικούς συμβολισμούς που παραπέμπουν σε αρχαίες πρακτικές είτε μαγείας, είτε σύνδεσης με χθόνιες θεότητες και τον κάτω κόσμο, τον Άδη.
Αρχικά οι πύλες ή θύρες θεωρούνται σύμβολα προστασίας που όταν ανοίγουν, ανοίγουν είτε για να μεταβεί κάποιος προς την πνευματική μεταμόρφωση, είτε προς την ανύψωση του νου. Οι πύλες όμως λειτουργούν και ως την είσοδο προς τον κάτω κόσμο και τον Άδη όπως θα δούμε παρακάτω. Ας δούμε όμως μερικές λεπτομέρειες σχετικά με τον αριθμό των πυλών που φέτος θα είναι 5 αντί για 4.
Ο αριθμός 5 παίζει πολύ σημαντικό ρόλο σε όλες σχεδόν τις μυστικιστικές παραδόσεις και τον Εσωτερισμό. Η πρώτη σύνδεση που μπορούμε να κάνουμε είναι το πεντάγραμμο, ή αλλιώς όπως είναι ευρύτερα γνωστό, η πεντάλφα. Η Πεντάλφα συνδέεται άρρηκτα με τον αριθμό 5 και αποτελεί το πεντάκτινο αστέρι που χρησιμοποιείται σε διάφορες απόκρυφες πρακτικές καθώς και την μαγεία. Στην ορθή πεντάλφα κάθε σημείο αντιπροσωπεύει τα πέντε στοιχεία της φύσης: Την Γη, τον αέρα, την φωτιά, το νερό και τον Αιθέρα ή το πνεύμα. Το σύμβολο αυτό είναι κυρίως αποτροπαικό ή προστατευτικό εκτός αν αντιστραφεί, αφού η αντεστραμμένη πεντάλφα χρησιμοποιείται κυρίως από το λεγόμενο αριστερό μονοπάτι ή τον γνωστό σατανισμό με αρνητικές προεκτάσεις.
Ενδεικτικό του ιδιαίτερου χαρακτήρα του 5 στην αρχαιοελληνική παράδοση είναι πως τα Ελευσίνια Μυστήρια πραγματοποιούνταν κάθε 5 χρόνια, ενώ στην στη Σχολή του Πυθαγόρα υπήρχε μια 5ετής δοκιμαστική περίοδος. Τα υποψήφια μέλη, που ονομάζονταν «ομάκοοι», υποχρεώνονταν σε όρκο σιωπής για το διάστημα της δοκιμασίας, κατά το οποίο έπρεπε να ακούν σιωπηλά τη φωνή του Πυθαγόρα. Επίσης, 5 είναι τα κανονικά πολύεδρα, που μελετήθηκαν στην Ακαδημία του Πλάτωνα και στο έργο του Ευκλείδη και αντιστοιχούνται στα 5 κοσμικά στοιχεία, τη φωτιά, τη γη, τον αέρα, το νερό και τον αιθέρα. Στον Τίμαιο του Πλάτωνα, όταν ο Δημιουργός παρουσιάζεται για να οργανώσει το σώμα του σύμπαντος, κατασκευάζει τα τέσσερα στοιχειώδη σώματα από δύο ορθογώνια τρίγωνα, τα οποία συνδυάζονται για να σχηματίσουν τα πέντε κανονικά στερεά.
Στην αλχημεία επίσης ο αριθμός 5 θεωρείται ο αριθμός της μεταμόρφωσης αφού συσχετίζεται με τα 5 στάδια της αλχημικής διαδικασίας. Ο Αριθμός 5 συσχετίζεται επίσης με τον Πλανήτη Ερμή και στην Μεγάλη Αρκάνα των Ταρώ με τον Ιεροφάντη. Σε όρθια θέση είναι το σύμβολο της γνώσης, της σοφίας, της οργάνωσης και της ικανότητας. Αντεστραμμένη αποτελεί αρνητικό σημάδι και φανερώνει αταξία, χάος, έντονη αμφισβήτηση και αλλαγή.
Όπως ίσως θα γνωρίζετε ήδη, ο Θεός Ερμής είναι ο αγγελιαφόρος των θεών της ελληνικής μυθολογίας και λειτουργεί ως ψυχοπομπός, οδηγεί δηλαδή τις ψυχές των νεκρών στον Άδη. Και όπως θα δούμε παρακάτω συνδέεται και αυτός με κάποιες αντίστοιχες πύλες που δεν είναι τελικά 3, αλλά 5!
Στην Καμπάλα το 5 συσχετίζεται με το Κλιφώθ Geburah που αντιπροσωπεύει την κίνηση, την ενέργεια αλλά και την καταστροφή.
Όπως αναφέραμε και πριν, οι πύλες και το άνοιγμα ή το πέρασμά τους έχουν διπλή σημασία. Είτε της πνευματικής μεταμόρφωσης και ανάτασης, είτε της καταστροφής. Οι Αρχαίοι Αιγύπτιοι που πίστευαν άρρηκτα στον κάτω κόσμο ή Duat όπως τον ονόμαζαν, απεικόνιζαν διάφορες πύλες, ή πυλώνες τους οποίους περνούσε η βάρκα Atet Θεού Ήλιου Ρα μαζί με τις ψυχές που πήγαιναν προς τον κόσμο των νεκρών.Να σημειώσουμε εδώ πως το σύμβολο του κάτω κόσμου των Αιγυπτίων ή Duat είναι και αυτό ένα πεντάκτινο αστέρι μέσα σε ένα κύκλο, άρα και πάλι έχουμε τον αριθμό 5.
Τα αρχαία Νεκρικά κείμενα των Αιγυπτίων παρέχουν αρκετές περιγραφές των πυλών του κόσμου των νεκρών. Εκεί όπου πάνω από 1000 οντότητες φρουρούν τις πύλες αυτές. Υπολογίζεται πως κάθε τέτοια πύλη φρουρούταν από μία κατώτερη θεότητα που επέτρεπε την είσοδο μόνο στις ψυχές που γνωρίζαν το αληθινό όνομα του θεού. Η Αιγυπτιακή Βίβλος των νεκρών περιγράφει 7 πύλες του κάτω κόσμου ενώ άλλες γραφές περιγράφουν 12 αντίστοιχες πύλες.
Κάτι παρόμοιο φυσικά παρατηρούμε και στην δική μας Μυθολογία με τον Ψυχοπομπό Ερμή να λειτουργεί ως αγγελιαφόρος των θεών, δηλαδή, ως μεσάζοντας μεταξύ αυτών και των ανθρώπων, ενώ επιτελεί και το λειτούργημα του ψυχοπομπού, οδηγώντας τις ψυχές των νεκρών στον Άδη. Είναι από τους θεούς που για τις δραστηριότητες τους χρησιμοποιούν τη σκοτεινή Νύχτα και για αυτό θεωρείται πως έχει πολύ καλή σχέση με τη Σελήνη.
Σύμφωνα με την Ελληνική Μυθολογία λοιπόν, oι “Πύλες του Άδη” ήταν οι τρεις σιδερόφρακτες πύλες του Αρχαίου Νεκρομαντείου του Αχέροντα. Ωστόσο, οι αρχαίοι αναγνώριζαν και άλλα δύο μέρη, στα οποία πίστευαν ότι ότι βρισκόταν η πύλη για τον Κάτω Κόσμο. Στο ακρωτήριο Ταίναρο, το νοτιότερο άκρο της ηπειρωτικής Ελλάδας και της βαλκανικής Χερσονήσου που βρίσκεται στο μεσαίο πόδι της Πελοποννήσου και στο ναό του Απόλλωνος Αρχηγέτου στην Ιεράπολη της Φρυγίας, στο άδυτο του ναού, το αποκαλούμενο Πλουτώνιο.