Λοιπόν τί είναι η Μαγεια του Χαους; Ποιές είναι οι βάσεις μιας μαγείας που είναι τόσο θαμπή όσο είναι η ίδια η έννοια του ονοματός της; Υπάρχει άραγε σταθερότητα στο Χάος; Ή μηπως το ίδιο το χάος γεννά απο μέσα του την πιο σταθερή έννοια της μαγείας που έχουμε ποτέ συναντήσει;…
Τι είναι η Μαγεια του Χαους…
Από την στιγμή που εμφανίστηκε ανάμεσα στις τάξεις της Μαγείας στα τέλη του 70, ξέσπασε πλήθος ερωτήσεων οσον αφορά τί είναι η μαγεία του Χάους, τι δεν είναι και ποιός την εξασκεί σωστά. Σε αυτό το σημείο, θα ήταν ενδιαφέρον να ξεκινήσουμε μια μακροσκελή συζήτηση πάνω στην ιστορία της Μαγείας που μας οδήγησε τελικά στην Μαγεία του Χάους, αλλά αντ ‘ αυτού θα περιοριστώ στο να αναλύσω τί είναι ένα μαγικό σύστημα.
Τί είναι ένα μαγικό σύστημα λοιπόν; Τα μαγικά συστήματα συνδυάζουν τις πρακτικές ασκήσεις για να επιφέρουν αλλαγή στις πεποιθήσεις, τις συμπεριφορές, να υποδείξουν ένα μοντέλο για το σύμπαν (αν όχι πολλά), την ηθική αρχή, και κάποια πράγματα που δεν είναι φανερά. Παραδείγματα μαγικών συστημάτων είναι η Καμπάλα, οι διαφορετικές παραδόσεις της Γουίκα, το μαγικό σύστημα της Χρυσής Αυγής με όλους τους βαθμούς του, τα κουστούμια του και τα λοιπά, και ο αυξανόμενος αριθμός των Δυτικών Σαμανικών μονοπατιών που πολλαπλασιάζονται στις μέρες μας. Αυτό που ισχύει στα περισσότερα μαγικά συστήματα είναι πως προτού ξεκινήσετε να κουνάτε το ραβδί σας ωσπου να φτάσετε στην Θεία Ολοκλήρωση θα πρέπει να διαβάσετε αρκετά βιβλία που να αφορούν τις πεποιθήσεις που ακολουθεί το σύστημα, να μάθετε τα ¨πρέπει¨ και τα ¨δεν πρέπει¨, να αποστηθίσετε τα σύμβολα του συστήματος, να μάθετε πως να μιλάτε στον διπλανό μάγο και σε μερικές περιπτώσεις πως να ντύνεστε, να κινήστε κ.λπ.
Η γέννηση της Μαγείας του Χάους ήρθε γύρω στα τέλη του 1970, την στιγμή που η επιστήμη του Χάους ξεκίνησε να αντιμετωπίζεται σοβαρά από τους Μαθηματικούς αλλά και τους Φυσικούς. Τα δύο ονόματα που είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με την Μαγεία του Χάους είναι αυτά του Πήτ Κάρρολ και του Ρέι Σέργουιν. Μερικά από τα πρώιμα γραπτά του Κάρρολ υπάρχουν στο βιβλίο¨Νέα Ισημερία¨ (Τhe New Equinox) που δημοσίευσε ο ίδιος ο Σέργουιν, συμφωνα με το οποίο το τάγμα ¨Illuminates of Thanateros¨ εμφανίστηκε τότε. Ενδιαφέρον είναι το γεγονός πως δεν εμφανίζεται πουθενά στο υλικό του Τάγματος ο όρος Χάος.
Ο εκδοτικός οίκος του Σέργουιν εξέδωσε το βιβλίο του Κάρολλ ¨Liber Null¨ και το βιβλίο του ιδίου ¨The Book of Results¨, τα οποία εξήγησαν την πρακτική μέθοδο με όνομα ¨Sigilisation¨ όπως αυτή αναπτύχθηκε από τον Όστιν Όσμαν Σπέαρ, και που έγινε μια απο τις τεχνικές που ανήκουν στον πυρήνα της Μαγείας του Χάους.
Η γρήγορη ανάπτυξη της Μαγείας του Χάους χαρακτηρίστηκε από ένα κίνημα από άτυπα γκρούπ ανθρώπων που μαζεύτηκαν για να πειραματιστούν με την νέα τάση. Με τον θάνατο του βιβλίου ¨The New Equinox¨ τα ¨παιδιά του Χάους¨ ανέφεραν τα αποτελέσματά τους στις σελίδες του περιοδικού του Κρις Μπρέι ¨The Lamp of Thoth¨. Μετά τα πρώιμα βιβλία του Χάους ακολούθησαν δύο κασέτες με όνομα ¨The Chaos Concept¨, που ανέλυαν τις βασικές Αρχές της Μαγείας του Χάους και ύστερα ακολούθησε μια εργασία επιστημονικής Φαντασίας με όνομα ¨The Chaochamber ¨ με αναφορές στο Σταρ τρέκ, στον Michael Moorcock και τον Η. G. Wells. Αργότερα ο εκδοτικός οίκος του Μπρέι επανέκδοσε το Liber Null, το The Book of Results αλλά και δύο νέα βιβλία, το Psychonaut του Πήτ Κάρρολ και το έργο του Σέργουιν The Theatre of Magic . Όλα αυτά τα βιβλία μαζί με κάποια άρθρα από το εξελισσόμενο κίνημα του Χάους, έκανε περισσότερο κόσμο να πειραματιστεί με το νέο μαγικό σύστημα. Επίσης χάρη στις προσπάθειες του Ραλφ Τεγκτμάιερ η Ευρώπη έστρεφε την προσοχή της στο νέο κίνημα…
Το βασικό μήνυμα της μαγείας του Χάους είναι πως οτιδήποτε είναι θεμελιώδες στην Μαγεία και στην χρήση του, οπως το Σέξ, η εμπειρία της ίδιας της πράξης δεν μπορεί να αντικατασταθεί με κανενός είδους θεωρητικής προσσέγισης. Για αυτό, το Liber Null του Κάρρολ παρουσίασε την γυμνή δομή των μαγικών τεχνικών που μπορούν να χρησιμιποιηθούν για να αλλάξουν τις συνθήκες ενός ατόμου. Το Liber Null επικεντρώθηκε σε τεχνικές, λέγοντας πως οι μεθόδοι της μαγείας είναι ίδιοι σε πολλά μαγικά συστήματα, παρά τα διαφορετικά σύμβολα, τις διαφορετικές πεποιθήσεις και τα δόγματα που το κάθε σύστημα χρησιμοποιεί. Το σύστημα των συμβόλων που θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί είναι καθαρά θέμα επιλογής…
Μια σημαντική επιρροή στην ανάπτυξη της Μαγείας του Χάους ήταν η γραφή του Ρόμπερτ άντον Γουίλσον και της Εταιρίας του, και είδικότερα της λεγόμενης ¨Discordian Society¨, που τιμούσαν την Έρις, την Ελληνίδα Θεά του Χάους. Η κοινότητα αυτή υποστήριξε πως το χιούμορ ήταν συνωμοσιολογικά απών από την Μαγεία που είχε την τάση να γίνεται πολύ σοβαροφανής.
Αντίθετα με τα πιο πολλά μαγικά συστήματα που βασίζονται στο μυθολογικό ή ιστορικό παρελθόν (Ατλαντίς, Λεμουρία, κ.λ.π), η Μαγεία του Χάους δανείστηκε ελεύθερα από την Επιστημονική Φαντασία, την Κβαντική Φυσική και οτιδήποτε άλλο επιλέγουν οι ερευνητές της. Αντί να προσπαθούν να ανακτήσουν και να διατηρήσουν μια παράδοση που συνδέεται με το παρελθόν, η μαγεία του χάους είναι ένα σύστημα που δίνει την δυνατότητα στο άτομο να χρησιμοποιήσει ότι θεωρεί πως ανταπεξέρχεται στις ανάγκες μιας προσωρινής πεποίθησης ή ενος Συστήματος Συμβόλων. Αυτό που μετράει είναι το αποτέλεσμα που έχουμε και όχι η αυθεντικότητα του σηστήματος που χρησιμοποιούμε. Οπότε η Μαγεία του Χάους δεν είναι μαγικό σύστημα, χρησιμοποιεί άλλα συστήματα και παροτρύνει εκείνον που θα ασχοληθεί να επινοήσει το δικό του, δίνοντας στην μαγεία μια γεύση εκμπντερνισμού.
Τα μέσα της δεκαετίας του 80 έδωσαν ζωή σε ένα δεύτερο κύμα της μαγείας του Χάους. Το 1985 δημοσιεύτηκε το βιβλίο ¨The Cardinal Rites of Chaos¨ υπό το ψευδώνυμο Paula Pagani δινοντας το εναύσμα για μια σειρά από δημοσιεύσεις ανάλογων βιβλίων αλλά και μιας μάχης μεταξύ ερευνητών της Μαγείας του Χάους με διαφορετικές πεποιθήσεις…