Με ποιόν τρόπο βοηθούν οι ταινίες που αφορούν το φανταστικό στην πνευματική μας αφυπνιση; Πως η μεγάλη οθόνη μετατρέπεται σε Μεταφυσικο Cimema;
Αφυπνιση μεσα απο το Μεταφυσικο Cinema
Ένας τρόπος διασκέδασης για τον άνθρωπο είναι ο κινηματογράφος. Ξεφεύγοντας από τα πλαίσια του καθημερινού τρόπου ζωής μας αναζητούμε μέσω της μυθοπλασίας των Ταινιών της μεγάλης οθόνης μερικές στιγμές χαλάρωσης…
Υπάρχουν βέβαια κάποιες περιπτώσεις κατά τις οποίες η χαλάρωση αυτή συνδυάζεται με μία σειρά από άκρως ενδιαφέροντα δεδομένα τα οποία μεταφέρονται από την οθόνη στο ασυνείδητό μας, όταν αυτό που παρακολουθούμε στοχέυει σε τέτοιου είδους μηνύματα.
Ταινίες που μας “αφυπνίζουν”, σκηνές που περνούν στην μνήμη μας καλά κρυμμένες πληροφορίες που έστω και αν δεν είμαστε γνώστες των απόκρυφων φαινομένων, μας αφήνουν μια γλυκιά αίσθηση του υπέρτατου που φευγαλέα αγγίζουμε μέσα από τους Κινηματογραφικους Ήρωες.
Για αυτό θεωρώ πως αξίζει να εστιάσουμε την προσοχή μας σε μερικά τρανταχτά παραδείγματα τέτοιων ταινιών, που είτε φανερά αποπειράθηκαν να περάσουν τα μηνύματά τους και να πραγματευτούν υποθέσεις που μας κάνουν να αναρωτηθούμε για το τί υπάρχει παραπέρα, είτε μέσω συγκαλλυμένων πληροφοριών και καταστάσεων παρέπεμψαν το νού μας σε υποσυνείδητες μεταφυσικές αναζητήσεις…
The Matrix: Η Ταινία Επανάσταση
Σαφώς και υπήρξαν ταινίες που έδιναν παρόμοια μηνύματα με την ταινία που έμελλε να αλλάξει πέρα από συνειδήσεις πολλών ανθρώπων,και τον ίδιο τον Κινηματογράφο. Θυμάμαι χαρακτηριστικά μια ταινία φανερά μικρότερου μπατζετ,το Existenz η οποία “βγήκε” την ίδια χρονιά με το Matrix και αναφερόταν σε μεταφορές προς άλλους κόσμους, μέσω κάποιων βιο-βυσμάτων που συνέδεαν τον ανθρωπο με εναλλακτικές, αληθινές η μή πραγματικότητες.
Όμως η πλοκή του Matrix έκανε πλήθος ανθρώπων να συζητούν μερόνυχτα για αυτό τον “ψεύτικο” κόσμο μέσα στον οποίο ζούμε. Πρόκειται για μία ταινία που βρίθει μεταφυσικών παραπομπών, και που έγινε η αφορμή να γεννηθούν θεωρίες ολόκληρες σχετικές με το θέμα που πραγματεύεται.
Δεν χρειάζεται να μεταφέρω την υπόθεση της ταινίας εδώ διότι θεωρώ πως πολύ λίγοι είναι εκείνοι που δεν την έχουν παρακολουθήσει ακόμη. Πρέπει όμως να επισημάνω μερικά στοιχεία της προσπαθώντας να τα συνδέσω με τις παραφυσικές προεκτάσεις τους, για του λόγου το αληθές.
Ένας απο τους κεντρικούς ήρωες της, ο Μορφέας, είναι ενας κυνηγημένος αφυπνιστής συνειδήσεων. Φέροντας το όνομα του Θεού του Ύπνου, δίνει την επιλογή στον Νίο, του ξυπνήματος στον πραγματικό κόσμο έξω από την πλαστή πραγματικότητα που του έχουν επιβάλει, ή της επιστροφής στο ψέμα, ξυπνώντας στο κρεβάτι του θεωρώντας πως όλο αυτό ήταν ένας εφιάλτης. Είναι φανερή η ύπαρξη εδώ της πολυεπίπεδης φύσης των πραγματικοτήτων, της σημαντικότητας των ονείρων, μα και της ίδιας της επιλογής του ανθρώπου να κάνει το βήμα που απαιτείται.. Να ξυπνήσει, να δει πραγματικά τις επιλογές που απλώνονται μπροστά του. Η να συνεχίσει να ζει προσποιούμενος πως δεν είναι ανάγκη να αναρωτιέται. Να σκέφτεται τι υπάρχει παραπέρα!
Ο Πρωταγωνιστής, ο Νιο είναι μια αμφιλεγόμενη προσωπικότητα που αναζητά σε όλη του τη ζωή απαντήσεις. Ζητά να μάθει τι είναι το Matrix, αναζητά τον Μορφέα. Και καταλήγει κυνηγημένος, απο τους καταστολείς του συστήματος. Πρόκειται κατά την γνώμη μου για άλλη μία παραπομπή στις δυσκολίες που διέπουν τον καθημερινό άνθρωπο μπροστά στις μεταφυσικές αναζητήσεις που μοιραία θα κάνουν την εμφάνισή τους στη σκέψη του.
Και είναι και εκείνη η επιλογή του Πρωταγωνιστή να δεί την αλήθεια και το “μαγικό” του άγγιγμα στον καθρέφτη, που πρόκειτα σαφώς για μεταφορά της μετάβασης από την μία κατάσταση στην άλλη, η πύλη για την πραγματική υπόσταση του κόσμου που κρύβεται εκει έξω,κάτι που εδραιώνει την μεταφυσική πνοή που δίνεται από την ταινία.
Βέβαια, η γνώμη μου για το Matrix, τo πρώτο της τριλογίας είναι πως πρόκειται για κάτι το εξαιρετικό. Δεν θα μπορούσα να πω το ίδιο για τα sequels μιας και είναι πασιφανές σε εκείνους που κατανόησαν τα μηνύματα που μετέδιδε πως οι αποκαλύψεις της πρώτης ταινίας δεν θα μπορούσαν να συνεχιστούν και στις επόμενες. Έτσι, είτε ως αποτέλεσμα της “ενόχλησης” που προκάλεσε, είτε για να διαφοροποιηθεί από την συνωμοσιολογία που αναπτύχθηκε, το Matrix άλλαξε ρότα. Χωρίς να αναλύσουμε τις διαφορές εδώ, μιας και η σύγκριση μπορεί να γίνει από τον καθένα μας.
Ένα τρίτο και τελευταίο (για τούτο το άρθρο,μιας και τα μεταφυσικά στοιχεία του Matrix είναι πάμπολλα) στοιχείο,και μάλιστα σημαντικό, βρίσκεται σε κάτι που αντικρύζει ο πρωταγωνιστής ξυπνώντας στον πραγματικό κόσμο. Άπειρες κάψουλες με συνδεδεμενους με καλώδια άνθρωπους κείτονταν σε έναν αχανή χώρο… Και σύμφωνα με την υπόθεση, τα καλώδια αυτά χρησίμευαν για την “αποστράγγιση” ζωτικής ανθρώπινης ενέργειας. Άνθρωποι μπαταρίες! Φυσικά, και τούτο το στοιχείο της ταινίας μπορεί να αναλυθεί εξίσου πολυεπίπεδα. Είτε λόγω της εποχής που βιώνουμε, όπου ο καθένας από εμάς σπαταλά πραγματικά ζωτική ενέργεια τρέχοντας σώσει το τομάρι του από το σαρωτικό πέρασμα της κρίσης, είτε ως στοιχείο μεταφυσικού ενδιαφέροντος, ως ζήτημα καθαρά ροών ενέργειας που διοχετεύονται “τεχνηέντως” σε διάφορα “ενεργειακά κανάλια”.
Η κατακλείδα στο ζήτημα του πρώτου μέρους της Τριλογίας του Matrix είναι πως επιτυχημένα έθιξε το ζήτημα της τεχνητής πραγματικότητας. Λίγο αν κοιτάξουμε γύρω μας, θα διαπιστώσουμε εύκολα πως βρισκόμαστε εγκλωβισμένοι σε καταστάσεις που δημιουργούν μια πραγματικότητα ψεύτικη, από τις οποίες θα γλιτώσουμε μονάχα αν στρέψουμε το βλέμμα μας στον “καθρέφτη” μας και κάνουμε το βήμα παραπέρα!
Συνομωσία & Cinema
Περνώντας σε μια άλλη κατηγορία ταινιών, ο “Κώδικας Ντα Βίντσι” συγκαταλέγεται σε αυτές όπου οι πληροφορίες σχετικά με τα συνωμοσιολογικά παιχνίδια δίνονται απλόχερα! Βασισμένο στο λογοτεχνικό βιβλίο του Dan Brown, η ταινία με αρκετά στοιχεία σχετικά με τα “μυστικά” που κρύβονται μέσα στην ιστορία του Ιησού, τους Opus Dei, το κυνήγι του Άγιου δισκοπότηρου και άλλα, κατάφερε και έκανε το Βατικανό να παροτρύνει τον κόσμο να μην πάει στις αίθουσες να το παρακολουθήσει. Λίγο παράξενο αυτό, μιας και αν οι ιθύνοντες θεωρούσαν πως η ταινία ήταν καθαρά περίπτωση μυθοπλασίας,τότε δεν θα μπορούσε να “πληγώσει” ούτε το προφίλ του Βατικανού, μα όυτε και να γίνει πιστευτό από τον κόσμο. Η κίνηση αυτή άρα θα μπορούσε και να επιβεβαιώνει εν μέρει την θεωρία της ταινίας και να μας δώσει να καταλάβουμε πως όντως παρακολουθώντας την θα αποκομίσουμε σημαντικές πληροφορίες!
Σε τέτοιου είδους ταινίες φυσικά τα πραγματικά στοιχεία μπερδεύονται με πλασματικά, και έτσι είναι στην ευχέρεια του θεατή να αναγνωρίσει και να δεχθεί αυτά που εκείνος θεωρεί πως ισχύουν. Έστω και αν οι πληροφορίες δίνονται, δεν σημαίνει πως δεν χρειάζεται να τις αναζητήσουμε και απο μόνοι μας. Όμως βλέπουμε πως και πάλι τα ερεθίσματα βρίσκονται εκεί. Παρακολουθώντας την, νιώθεις πως τελικά αυτά που ο μέσος άνθρωπος μπορεί να γνωρίζει σχετικά με τα “υπόγεια” παιχνίδια είναι από λίγα εως ελάχιστα. Και φυσικά είναι δύσκολο και απαιτεί κόπο να μάθεις περισσότερα, η ακόμα κ αν μάθεις, να καταφέρεις να τα ταυτοποιήσεις.
Έτσι, κατανοούμε πως οι ταινίες μπορούν να μεταφέρουν τις πληροφορίες που θα μας κεντρίσουν το ενδιαφέρον στα μεταφυσικά ζητήματα. Το γεγονός αυτό φυσικά δεν συμβαίνει μονάχα στον χώρο του Κινηματογράφου, μα γενικότερα των τεχνών. Μέσω της μουσικής, της Ζωγραφικής και γενικά κάθε είδους έκφρασης των τεχνών παρατηρούμε μεταφυσικές εκφάνσεις, φιλοσοφικές αναζητήσεις… Είναι βλέπετε στην φύση του ανθρώπου τέτοιου είδους προσεγγίσεις.
Φυσικά οι δύο παραπάνω ταινίες δεν είναι οι μοναδικές που αναλύουν τα ζητήματα του απόκρυφου. Πλήθος άλλων, όπως τα σχετικά πρόσφατα Prestige, 2012, The illusionist, Inception, avatar μα και παλαιότερα όπως τα the game, Dark City και πολλές ακόμη, δίνουν αυτή την μεταφυσική χροιά και τις κατατάσσει στις παραπάνω κατηγορίες ταινιών που βάζουν στο μυαλό του θεατή τις απορίες που χρειάζεται για να επεξεργαστεί ερωτήματα που μας ξεπερνούν. Το μόνο σίγουρο είναι πως τελικά η σωστή επιλογή των ταινιών μπορούν να μας κάνουν να αναζητήσουμε το υπέρτατο.
Αρκεί να μην παρασυρθούμε από τον ενθουσιασμό της μυθοπλασίας και μπερδέψουμε την πραγματική αναζήτηση με τον κυκεώνα της παραπληροφόρησης και της ψεύτικης “αλήθειας”.
Γιατί οι ταινίες αυτές είναι απλά η αφορμή για την έναρξη της δικής μας αναζήτησης μέσα στον μαγικό χώρο του άγνωστου που μας περιβάλλει.