H Πεντάλφα, ή αλλιώς πεντάγραμμο, είναι ένα σύμβολο που απεικονίζει ένα άστρο με πέντε ακτίνες, και είναι ίσως το πιό παρεξηγημένο σύμβολο στην ιστορία του Εσωτερισμού.
Πεντάλφα: Οι Αρχικές ρίζες του Σύμβολου
Η Αρχαιότερη γνωστή χρήση του συμβόλου που είναι γνωστό ως Πεντάλφα μπορεί να βρεθεί στους Χαλδαίους της Αρχαίας Μεσοποταμίας, σε σπασμένα πήλινα κομμάτια αγγείων που αποτελούν τις αρχαιότερες ίσως αποδείξεις της Γραπτής Γλώσσας. Σε επόμενες περιόδους της Μεσοποταμιακής τέχνης το Πεντάγραμμο χρησιμοποιήθηκε σε Βασιλικές επιγραφές ως σύμβολο Αυτοκρατορικής Δύναμης που επεκτεινόταν στις «Τέσσερις Γωνίες της Γης».
Στην Αρχαία Ελλάδα η Γεωμετρία του Πεντάγραμμου αλλά και οι μεταφυσικές προεκτάσεις της έγιναν αντικείμενο μελέτης από τους Πυθαγόρειους που το θεώρησαν σύμβολο τελειότητος και Ονομαζόταν Πεντάλφα. Μέσα από τα ταξίδια του Πυθαγόρου σε όλο τον Κόσμο αλλά και στην Αίγυπτο και την Μεσοποταμία, διαμοίρασε την γνώση του, που συνδέθηκε με την παρουσία του Πεντάγραμμου στην Ταντρική Τέχνη. Αυτή η σύνδεση εμφανίζεται και στα πρώιμα Ινδουιστικά και Βουδιστικά κείμενα που μοιράζονται την οπτική του Πυθαγόρα σε σχέση με την Πεντάλφα και τον συμβολισμό της.
Οι Γνωστικοί, που ήταν οι Μελετητές του Γνωστικισμού, των διδαχών ενός συγκεκριμένου Προ-Χριστιανικού Παγανισμού αντιμετώπισαν το Πεντάγραμμο ως ένα «Απαστράπτων Άστρο», συσχετίζοντας τον Συμβολισμό του με το γεμάτο φεγγάρι που σχετίστηκε με την Μαγεία και το Μυστήριο της Νύχτας, τα μυστήρια του σκοταδιού. Οι Κέλτες Παγανιστές θεώρησαν την Πεντάλφα ως το σύμβολο της Ιερής Φύσης μέσα από τις 5 γωνίες του, κάτι που είναι εμφανές στις Κέλτικες παραδόσεις και τον συμβολισμό που περιέχουν, παραδόσεις που αποτελούν την βάση για τον σύγχρονο Παγανισμό.
Ο Ρόλος της Ιεράς Εξέτασης
Κατά την διάρκεια της Ιεράς Εξέτασης η Εκκλησία ξεκίνησε μία μακρά περίοδο βασανιστηρίων κατά την οποία οι περισσότεροι άνθρωποι θανατώθηκαν κάτω από την ταμπέλα του Παγανισμού και της Μαγείας. Εκείνη την περίοδο η Πεντάλφα θεωρήθηκε ως η Κεφαλή του Μπάφομετ, του Τράγου που συμβολίζει τον Σατανά. Έτσι η εκκλησία στόχευε όσους επιθυμούσε να εξολοθρεύσει με την κατηγορία πως λάτρευαν τον Σκοτεινό θεό Μπάφομετ.
Κάτω από το ασφυκτικό και άγρυπνο βλέμμα της Εκλησσίας και της προσπάθειας που επιχειρούσε να ελέγξει τον πληθυσμό αναδύθηκαν κρυφές μυστικές ομάδες που ξεκίνησαν να μελετούν την Αλχημεία. Ο Ερμητισμός, η Πρωτο-επιστήμη της Αλχημείας αναπτύχθηκε μαζί με την Απόκρυφη Φιλοσοφία και τον Συμβολισμό. Ο Γραφικός και γεωμετρικός συμβολισμός ήταν ένα σημαντικό κομμάτι κατά την εποχή που ξεκίνησε η Αναγέννηση. Οι Δυτικές Απόκρυφες Διδαχές έτσι έδιναν έμφαση στις Φιλοσοφίες του Ανθρώπου, που ήταν το μικρότερο κομμάτι ενός αχανούς Συμπαντικού πνεύματος. Και ο Συμβολισμός του πεντάγραμμου επανήθλε ως το «Άστρο του Μικρόκοσμου» που συμβόλιζε τον Άνθρωπο μέσα στον Μακρόκοσμο και παρουσίαζε την σχέση του Ανθρώπου με το Μακροκοσμικό Σύμπαν.
Η Πεντάλφα και ο Βικτοριανός Μυστικισμός
Ο 19ος Αιώνας έφερε ένα νέο Μυστικισμό στο προσκήνιο και οι «μεταφυσικές» κοινότητες εξαπλώνονταν στον σύγχρονο κόσμο, με αρκετές από αυτές να βασίζονται στην Ιερή Καμπάλα. Ιδρυτής αυτού του νέου κινήματος ήταν ο Eliphas Levi. Επρόκειτο για ένα κίνημα που έπαιξε μεγάλο ρόλο στην αύξηση των Βικτοριανών Ερευνητών του Δυτικού Εσωτερισμού και των Μυστικιστικών σχολών όπως αυτή του Ερμητικού Τάγματος της Χρυσής αυγής, του Ordo Templi Orientis, των Ροδόσταυρων, της Θεοσοφικής κοινότητας, καθώς και αρκετών άλλων Μαγικών Συστημάτων. Στον Eliphas Levi πιστώνεται επίσης ο σχεδιασμός πάνω στο Πεντάγραμμο μέσα από επιγραφές όπως το Πεντάγραμμο του Τετραγράμματον. Αρκετοί είναι επίσης εκείνοι που πιστεύουν πως αυτά τα Μαγικά «Τάγματα» υιοθέτησαν την χρήση του Συμβολισμού της Πεντάλφα με τις ιδιότητές της στην Τελετουργική Μαγεία, χωρίς να υπάρχουν όμως αποδείξεις για κάτι τέτοιο, ενώ οι αποδείξεις για την Αρχαία χρήση της είναι πολύ περισσότερες.
Το Ερμητικό τάγμα της Χρυσής Αυγής προχώρησε τις διδαχές της Ερμητικής Καμπάλα από το 1888 ως τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο. Μέσα από τις διδαχές και τα κείμενα, τα σημαντικά μέλη της όπως ο Άλιστερ Κρόουλι ανέπτυξαν μερικές από τις σημαντικότερες ιδέες για την σημερινί Φιλοσοφία και Μαγεία της Καμπάλα. Κατά την διάρκεια εκείνης της περιόδου η Πεντάλφα σχετίστηκε με το «κακό» Ο Eliphas Levi, που ζωγράφισε το Αντεστραμμένο πεντάγραμμο έδωσε αφορμή στους Βικτοριανούς φονταμελιστές να σχετίσουν όλες τις Βικτοριανές Μυστικιστικές Πρακτικές με την σύγχρονη σκοτεινή μαγεία που σχετίζεται με τον Διάβολο.
Η Σύγχρονη Πεντάλφα
Την δεκαετία του 1940 ο Gerald Gardner υιοθέτησε το πενταγραμμο με τις δύο ακτίνες να κοιτούν πάνω, ως σύμβολο μύησης δεύτερου βαθμού στα Νεο-Παγανιστικά τελετουργικά της Γουίκα. Τα κείμενα του Gardner και της Doreen Valiente επανέφεραν τον Παγανισμό της αρχαίας εποχής στον Σύγχρονο κόσμο, επαναφέροντάς τον από τις κρυφές Μυστικές κοινότητες της Βικτοριανής εποχής, αλλά και τις απόπειρες της Ιεράς εξέτασης να καταστρέψει οποιονδήποτε ασχολήθηκε με τις Αρχαίες Λατρείες.
Ο Χριστιανισμός φυσικά εξακολουθούσε να στοχοποιεί την Πεντάλφα στις συνειδήσεις της σύγχρονης κοινωνίας, παρουσιάζοντάς το ως σκοτεινό δαιμονικό σύμβολο. Μονάχα κατά την δεκαετία του 60 το Πεντάγραμμο επανήλθε σιγά σιγά με την πραγματική θετική του υπόσταση και έγινε και πάλι αποδεκτό από μερίδα του κόσμου μέσα από την αναγέννηση του Σύγχρονου Παγανισμού και της Γκαρντεριανής Γουίκα.
Η Πεντάλφα και η ιστορία της μπορεί να βρεθεί και να αναγνωριστεί στα βάθη του κόσμου. Όπως αρκετά πνευματικά σύμβολα, έχει εξελιχθεί και έχει συσχετιστεί με διάφορες αξίες, σωστές ή λανθασμένες, με θετικές και αρνητικές προεκτάσεις. Ακόμα και σήμερα όμως είναι πλειοψηφία εκείνοι που στην θέα της φέρνουν στο μυαλό τους κάτι Δαιμονικό.. Έστω και άν η Πεντάλφα κάποτε συμβόλιζε την σχέση του Ανθρώπου με το Θείο, την ανύψωση του πνεύματος στο Μακροκοσμικό Σύμπαν…