Πως ο Πνευματικός μας εαυτός ενώνεται με την θεία υπόσταση του Πνευματικού κόσμου; Ποιος είναι εκείνος ο συνδετικός κρίκος μεταξύ των Πνευματικών σφαιρών ύπαρξης και του Φυσικού κόσμου; Πως αποσυμβολίζονται οι απεικονίσεις εκείνου του Υπερβατικού Πνευματικού Άξονα που ονομάζεται Axis Mundi; Ο ομφαλός του Κόσμου, που μας επιτρέπει την πνευματική ανύψωση και στην ανακάλυψη των μυστικών του Αιθερικού μας εαυτού αλλά και των Πνευματικών Κόσμων..
“Κάθε μικρόκοσμος, και κάθε μακρόκοσμος έχει το δικό του κέντρο.. Ένα μέρος που είναι πάνω από όλα ιερό…”
Ο Όρος Axis Mundi αναφέρεται επίσης και ως ο Κοσμικός άξονας του κόσμου, στα λατινικά ως Columna Cerului, και ως ο ομφαλός του Κόσμου. Στην θρησκεία αλλά και την Αρχαία Μυθολογία το Axis Mundi περιγράφεται ως ο συνδετικός κρίκος μεταξύ Του παραδείσου και της Γης ως Ουράνιος και/ή Γεωγραφικός Πόλος που εκφράζει σημεία σύνδεσης μεταξύ του ουρανού και της γης και που περιλαμβάνονται στις τέσσερις κατευθύνσεις του Ορίζοντα. Απεικονίζει την Ανταπόκριση και το «ταξίδι μεταξύ του Υψηλότερου και του Χαμηλότερου, την μετάβαση από τις χαμηλότερες σφαίρες ύπαρξης προς τις υψηλότερες μέσω του Ομφαλού του Κόσμου.
Αυτή η Διπολική απεικόνιση της Πνευματικής ανύψωσης έχει διπλή σημασία, καθώς μπορεί να τοποθετηθεί ως εικόνα οραματισμού τόσο μακροκοσμικά, υπερ-διαστατικό επίπεδο όσο και μικροκοσμικά, σε επίπεδο δηλαδή της φύσης του Πνευματικού εαυτού και την αφύπνισής του από την χαμηλότερη Πνευματική ύπαρξη στην υψηλότερη δυνατή. Η θηλυκή πλευρά του Ομφαλού απεικονίζει την ομφαλική χορδή της τροφής σε αντίθεση με τον Αρσενικό φαλό που συμβολίζει την ιδέα της «γέννησης». Η φυσική φαλλική παραπομπή σε μακροκοσμικό επίπεδο μπορεί να μεταφέρεται στην εικόνα ενός Βουνού, ενός δέντρου, ενός αμπελιού, μίας στήλης καπνού και φωτιάς. Σε μικροκοσμικό επίπεδο απεικονίζεται ως ένα ραβδί, ως πύργος, σκάλα, σταυρός, σχοινί, σπέιρα κ.α. Αν και το Axis Mundi εμφανίζεται σε θρησκευτικό αλλά και κοσμικό πλάισιο, το ίδιο το σύμβολο μπορεί να βρεθεί σε Πολιτισμούς που χρησιμοποιούν τις Σαμανικές πρακτικές ή Ανιμιστικά συστήματα, σε μεγάλες Θρησκευτικές πεποιθήσεις, ακόμα και σε τεχνολογικά εξελιγμένες Αστικές Μυθολογιές περί Σημείων δύναμης και κέντρων εισόδου σε άλλους κόσμους μέσα από τέτοιους ομφαλούς (Π.Χ Πύργος Άιφελ)
Συμβολικά το Axis Mundi προέρχεται με΄σα από μία φυσική και συμπαντική ψυχολογική αντίληψη που καταδεικνύει πως ο χώρος καταλαμβάνεται και παραμένει δυνατός ώς το «Κέντρο του Πλανητικού κόσμου». Το κέντρο του μικρόκοσμου επιτρέπει στο άτομο να αποτολμήσει το ταξίδι προς τις τέσσερις κατευθύνσεις για να ανακαλύψει και να εδραιώσει νέα κέντρα καθώς του αποκαλύπτονται οι νέες σφαίρες ύπαρξης σε μία προσπάθεια να τις κατανοήσει και να τις οικειοποιηθεί. Το Κεντρικό σύμπαν συχνά απεικονίζεται ως ένα βουνο που αιωρείται στον χώρο, ένα μέρος όπου η Γη και ο ουρανός βρίσκονται κοντά στο κέντρο αυτό του Axis Mundi.
Στην Ιαπωνική κουλτούρα το Βουνό Φούτζι συμβολίζει τον Πλανητικό άξονα του Κόσμου. Το Kun-Lun στην Κίνα έχει ακριβώς την ίδια σημασία, όπως και οι μαύροι λόφοι των Σιου που θεωρούνται ως ο Ομφαλός του Κόσμου. Η Ίδια κοσμοθεωρία επαναλαμβάνεται σε αρκετούς πολιτισμούς ανά τον κόσμο, παλαιούς η νέους.
Το να εισχωρήσεις «μέσα στα βουνά» μεταφορικά σημαίνει την αφοσίωση του ατόμου σε μία ανώτερη πνευματικά ζωή. Για αυτό τον λόγο σε μοναστήρια διαφόρων θρησκευτικών πεποιθήσεων τα ιερά τοποθετούνται σε ανυψωμένα σημεία και οι σοφοί διδάσκαλοί τους απεικονίζονται στην τέχνη τους πάνω σε δέντρα, βουνά και ναούς.
Axis Mundi: Συμβολικές Απεικονίσεις
Ο ομφαλός του Κόσμου (Axis Mundi) παραμένει μία ιδέα προσκολλημένη σε στέρεες απεικονίσεις που
τον εδραιώνουν ως το κέντρο του κόσμου. Τέτοιοι συμβολισμοί βρίσκονται σε διάφορες τοποθεσίες ανά τον πλανήτη. Το βουνό Hermon στο Λίβανο ήταν ένας χώρος στον οποίο «κατέβαιναν» οι Υιοι του Θεού. Στην δική μας αρχαία παράδοση ο ομφαλός της Γης ήταν το Μαντείο των Δελφών και ο Όλυμπος που ήταν και ο τόπος κατοικίας των Ολύμπιων Θεών. Το Βουνό Sinai στον Ιουδαισμό, η Μέκκα του Ισλάμ συνδέονται επίσης με αυτή την πεποίθηση περί ομφαλού του Κόσμου. Ο Ινδουισμός έχει το βουνό Kailash που συνδέεται με το μυθικό βουνού Meru που λογίζεται ως ο Οίκος του Σίβα. Το Kailash αναφέρεται αρκετές φορές καθώς αναγνωρίζεται ως το πιο ιερό κέντρο που εμφανίζει την πύλη εισόδου προς την Σαμπάλα.
Τέτοια κέντρα ιεροσύνης και πνευματικότητας συνήθως περιέχουν ένα ιερό ή χώρο προσευχής στον κεντρικό τους άξονα. Η αρχιτεκτονική των συμβόλων που σχηματίζουν το Axis Mundi αντικατοπτρίζουν αυτό τον ρόλο, απεικονίζοντας κάθε τέτοιο σημείο την πνευματικότητα του κέντρου του. Οι ασιατικοί Ναοί με δομή παγόδας περιέχουν τις (μεταφορικά) σκάλες που οδηγούν στον Πνευματικό ουρανό, ενώ στην Αμερική υπάρχει ο Τοτεμικός πόλος στα Ιερά των Ιθαγενών. Στήλες καπνού μπορούν να απεικονίσουν επίσης αυτή την πνευματική άνοδο μέσα από τον ομφαλό του κόσμου. Αρκετά παραδείγματα απεικονίζουν την Ιερή πίπα και τους ανυψωτικούς καπνούς της, καθώς και το μαντάλα που δημιουργεί ένα κέντρο του κόσμου δίχως τα όρια του διαστατικού χώρου.
Axis Mundi: Ο πνευματικός Μικρόκοσμος
Το Αιθερικό μας σώμα εμπεριέχει το σύμβολο του Πνευματικού κεντρικού άξονα και απεικονίζεται ως το αφηρημένο Δέντρο της ζωής. Επιπλέον απεικονίσεις της έννοιας της συμπαντικής ένωσης του Πνευματικού σώματος με τον πνευματικό κόσμο μέσω του Axis Mundi είναι το Σεφιροθ του Καμπαλισμού, οι απεικονίσεις των συστημάτων Chakra , καθώς και στον Ινδουισμό και τον Βουδισμό. Ο Βούδας αντιπροσώπευε το Axis Mundi ως ένα πνευματικό κέντρο στην ανθρώπινη φυσική μορφή. Οι αστρολογικές θέσεις επίσης αρκετές φορές απεικονίζουν μία συνδεσιμότητα που ενώνει την φυσική υπόσταση του ατόμου με την πνευματική του Φύση, το αιθερικό του Όχημα.
Αρκετές πνευματικές πεποιθήσεις ανά τον κόσμο υποδεικνύουν πως το Φυσικό σώμα εμπεριέχει έναν πνευματικό κεντρικό ναό που αν χρησιμοποιηθεί ενώνει την «Γη με τον Ουρανό» που στην συγκεκριμένη περίπτωση σημαίνει τον Φυσικό εαυτό με τον Πνευματικό εαυτό.