Ποιά από τις κοπέλες που εμφανίζονται στο εξώφυλλο του άρθρου δεν υπάρχει και είναι ψηφιακό μοντέλο; Πρώτα μαντέψτε και στη συνέχεια διαβάστε το κείμενο για να δείτε αν πέσατε μέσα.
Παρατηρήστε για μερικά δευτερόλεπτα την εικόνα που βρίσκεται από κάτω και προσπαθήστε να μαντέψετε ποιά από τις τρεις κοπέλες – influencers δεν είναι πραγματική και αποτελεί ψηφιακό μοντέλο που δημιουργήθηκε από προγραμματιστές.
Imma: Το ψηφιακό μοντέλο του Instagram
Η σωστή απάντηση είναι η κοπέλα που βρίσκεται στο μέσο της φωτογραφίας, που δεν είναι άλλη από την influencer του Instagram με όνομα Imma που μέχρι τη στιγμή που γράφεται το άρθρο έχει πάνω από 300.000 ακόλουθους στην πλατφόρμα. Με λίγα λόγια μιλάμε για ένα ον που δεν υπάρχει στην πραγματικότητα και είναι δημιουργία γραφικών, αυτό που λέμε cgi.
Η Imma μπορεί να είναι εξ’ολοκλήρου κατασκέυασμα προγραμματισμού και ηλεκτρονικών υπολογιστών, όμως κλείνει εμπορικές συμφωνίες με εταιρείες καλλυντικών και μόδας. Όπως έχετε ήδη διαπιστώσει ποζάρει μαζί με πραγματικά μοντέλα ώστε να είναι ακόμα πιο δύσκολο να καταλάβει κανείς πως δεν είναι πραγματική, έστω και αν στο προφίλ της αναφέρεται ως “ψηφιακό κορίτσι”.
ψηφιακά μοντέλα : Η νέα εποχή
Το παράδοξο είναι πως η Imma δεν είναι το μόνο ψηφιακό μοντέλο του Instagram και σίγουρα δεν είναι το πιο πετυχημένο, αφού υπάρχουν πάνω από 150, με την lilmiquela να είναι η διασημότερη με πάνω από 3 εκατομμύρια ακολούθους. Βέβαια οι υπόλοιπες είναι λιγότερο φωτορεαλιστικές και με την Imma αρχίζουμε και καταλαβαίνουμε πως η τεχνολογία εξελίσσεται και ενσωματώνεται όλο και περισσότερο σε αυτό που αποκαλούμε πραγματικότητα.
Το Influence marketing βρίσκεται εδώ και χρόνια στις ζωές μας και είναι μία βιομηχανία δισεκατομμυρίων. Χιλιάδες άνθρωποι βιοπορίζονται μέσα από πλατφόρμες όπως το instagram – και ανάλογα τον τομέα τους – διαφημίζουν στους ακολούθους τους προιόντα και υπηρεσίες. Αυτό το marketing επηρεάζει προφανώς την γνώμη του ανθρώπου, αφού ακολουθεί τις υποτιθέμενες καταναλωτικές συνήθειες εκείνου που θαυμάζει και αγοράζει πολλές φορές ότι του προωθήσουν. Η διαφήμιση ανέκαθεν είχε τέτοιες πρακτικές, όμως τώρα πια στην εποχή των social media έγινε πιο άμεσο και εισχωρεί κάθε στιγμή σε όλους μας.
Φανταστείτε όμως τι συμβαίνει όταν μία εταιρεία εκμεταλλεύεται μία ψηφιακή προσωπικότητα που δημιουργήθηκε αποκλειστικά για να διεγείρει τα πρότυπα αυτού που θέλει να πουλήσει. Αυτό είναι το μέλλον και οι διαφημιστικές γνωρίζουν καλά πως τα avatars – όντα που υπάρχουν μόνο στον ψηφιακό κόσμο – έχουν τεράστια επίδραση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Σύντομα ίσως να βλέπουμε παντού κάποιο ψηφιακό μοντέλο!
Αυτά τα ψηφιακά πλάσματα έχουν δημιουργηθεί βλέπετε αποκλειστικά για να προσελκύουν το κοινό και την αλληλεπίδραση. Μέσα από την τεχνητή νοημοσύνη μιμούνται τα χαρακτηριστικά, τις προσωπικότητες, τις σκέψεις ή ακόμα και τα συναισθήματα των ανθρώπων, όμως είναι κατασκευάσματα πολυεθνικών.
Οι επικίνδυνες πρακτικές του Virtual influencing
Αν πιστεύετε πως αυτό είναι ένα φαινόμενο που δεν θα εξαπλωθεί, τότε ίσως χρειαστε΄ι να το ξανασκεφτείτε, αφού ήδη υπάρχουν στατιστικές μελέτες που αναφέρουν πως πάνω από το 58% των ερωτηθέντων ακολουθεί τουλάχιστον ένα ψηφιακό χαρακτήρα ενώ το 33% έχει σκεφτεί να αγοράσει κάτι που προωθείται από ένα ψηφιακό μοντέλο.
Οι συμμετέχοντες απάντησαν μάλιστα πως ακολουθούν ψηφιακούς influencers επειδή βγάζουν ωραίο περιεχόμενο, επειδή αποτελούν έμπνευση, επειδή αλληλεπιδρούν μαζί τους αλλά και επειδή έλκονται από την ομορφιά τους.
Αυτό είναι το επικίνδυνο της υπόθεσης αφού στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ήδη τα πρότυπα ομορφιάς είναι ψεύτικα και δημιουργούν ψυχολογικά σύνδρομα σε ανθρώπους που δεν αισθάνονται ωραία με τον εαυτό τους, και ίσως τα τέλεια σχηματισμένα ψηφιακά μοντέλα να δημιουργήσουν ακόμη πιο δύσκολα πρότυπα για τα νεαρά αγόρια ή κορίτσια. Έτσι ίσως υπάρξουν πολλοί και πολλές που θα θελήσουν με επεμβάσεις να μιμηθούν τα ψεύτικα πρότυπά τους.
Φαίνεται όμως πως οι ψηφιακοί influencers ήρθαν για να μείνουν. Μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα βρίσκονται σε όλες τις πλατφόρμες και σύντομα όλοι θα γνωρίζουν για αυτούς. Η απόφαση όμως παραμένει σε εμάς που θα πρέπει να ξέρουμε τι ακολουθούμε, και άρα να πα΄ρουμε απόφαση αν θα τους ακολουθήσουμε ή όχι. Γιατί έστω και αν οι διαφημιστικές πρακτικές και η νέα ψηφιακή πραγματικότητα εισβάλουν καθημερινά στο μυαλό μας, ακόμα έχουμε την ελεύθερη βούληση για να πάρουμε τις σωστές αποφάσεις και να κάνουμε μόνοι μας τις δικές μας επιλογές. Τι πιστεύετε για όλα αυτά τα ψηφιακά πλάσματα ; Πείτε μου τη γνώμη σας και εμείς θα τα ξαναπούμε.